Transportminister Benny Engelbrecht (A) er kaldt i samråd efter kritik af tilsynet med PostNords økonomi. ”Det virker som om, at ministeren har mistet overblikket over PostNords uigennemskuelige konstruktion. Han må kræve, at alt bliver lagt frem”, siger talsmand.
I kølvandet på Rigsrevisionens længe ventede rapport om PostNords danske regnskaber, afkræver flere politikere svar fra transportminister Benny Engelbrecht. I næsten et år har statsrevisorerne forsøgt at komme til bunds i, hvordan økonomien hænger sammen.
Rigsrevisionen kritiserer Transportministeriets tilsyn med regnskaberne, men hvad værre er, så er det heller ikke lykkedes statsrevisorerne at skabe klarhed over, hvordan økonomien og hele selskabskontruktionen hænger sammen imellem ministeriet, PostNord og dets datterselskaber. Det skal nu opklares, mener blandt andet Troels Lund Poulsen (V) og Erling Bonnesen (V), der begge har kaldt ministeren i samråd. Og selvom Kristian Skov Petersen, talsmand i foreningen Stop Unfair Fragt, hilser samrådet velkomment, er det nu tid til at komme et spadestik dybere i forhold til PostNord og datterselskabet PostNord Logistics.
Skatteborgerne betaler regningen
”Danske transportfirmaer og chauffører har i årevis forsøgt at få svar på vores spørgsmål om økonomien mellem PostNord og især datterselskabet PostNord Logistics, der indtil nu har kostet danske skatteborgere mindst 275 mio. kroner. Nu kritiserer Rigsrevisionen også, at både konstruktionen og økonomien er uigennemsigtig. Derfor bør alt lægges frem, siger Kristian Skov Petersen.
Det er især PostNords anvendelse af det såkaldte incremental cost princip, der er fokus på, og som også skal rejses i samrådet. Incremental cost betyder i sin enkelthed, at PostNord betaler hele transporten af det stykgods, som datterselskabet PostNord Logistics transporterer – så længe der er bare et brev med i lastbilen. Og det mener Kristian Skov Petersen er stærkt konkurrenceforvridende.
”Det er absurd, at et statsstøttet firma driver konkurrence på det frie stykgodsmarked. Når man i årevis kan køre med et underskud, som i sidste betales af skatten via PostNord, så giver det ikke kun PostNord Logistics mulighed for at holde priserne nede – men de udkonkurrerer også de private vognmænd herhjemme. Og det er unfair, siger Kristian Skov Petersen.
Konkurrencen skal være fair
Foreningen Stop Unfair Fragt er ifølge Kristian Skov Petersen, blevet etableret for at gøre danskerne opmærksomme på den unfair konkurrence, som staten indirekte støtter. Det er ikke foreningens mål at stoppe omdelingen af breve, som PostNord gør – men stoppe datterselskabet PostNord Logistics virke på det private stykgodsmarked.
”Vi har intet imod konkurrence. Det skal bare være på fair vilkår. Det er simpelthen ikke ok, at PostNord Logistics, der i årevis har kørt med underskud – sender regningen videre til PostNord – og dermed til skatteborgerne”, siger talsmanden.
Han forventer, at ministeren vil kræve PostNords selskabskonstruktion og økonomi kulegravet inden samrådet, så der endelig kan komme klare svar.
”Nu har vi brug for at få svar. Der er brugt så mange millioner kroner på noget, der ikke fungerer og ingen – ikke engang Rigsrevisionen – har kunnet få udleveret vigtige oplysninger fra PostNord. Nu skal vi have svar – ikke kun for branchens skyld – men for alle skatteborgeres skyld”, siger Kristian Skov Petersen
Læs samrådsspørgsmålene her:
Troels Lund Poulsen: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/FIU/samspm/H/2322706.pdf
Erling Bonnesen:
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/241/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/240/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/238/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/239/index.htm
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/238/index.htm