Pressemeddelelse: Sandheden skal frem

Pressemeddelelse 18/1 2021

Foreningen Stop Unfair Fragt vil have kulegravet PostNord og datterselskabet PostNord Logistics’ mudrede selskabskonstruktion. ”Alt bør lægges frem, og misbruget af skatteborgernes penge skal stoppes”, siger talsmand.

Fredag d. 15. januar kom Rigsrevisionens længe ventede rapport om PostNords danske regnskaber. I næsten et år har statsrevisorerne forsøgt at komme til bunds i, hvordan økonomien hænger sammen. Men selv om Rigsrevisionen kritiserer Transportministeriets tilsyn med regnskaberne, så er det heller ikke lykkedes statsrevisorerne at skabe klarhed over, hvordan det hele hænger sammen. Og det er simpelthen ikke i orden, mener talsmand i Foreningen Stop Unfair Fragt, Jens-Ole Larsen.

”Det var egentligt meningen, at Rigsrevisionens skulle kulegrave PostNords regnskaber, men på grund af det uigennemskuelige ejerforhold er det ikke lykkedes for dem. Og det er dybt bekymrende”, siger Jens-Ole Larsen.

Har kostet danske skatteydere 275 mio. kroner

Han er en af grundlæggerne af foreningen Stop Unfair Fragt, som har til formål at stoppe staten i at støtte konkurrenceforvridende og unfair fragt ved at poste flere hundrede millioner skattekroner i PostNord Logistics via det statsejede PostNord. Dermed kan PostNord Logistics år efter år køre med konstant underskud uden at være nervøse for at gå konkurs.

”I årevis har vi råbt op om det absurde i, at en statsstøttet virksomhed driver konkurrence på det frie marked. Staten har brugt næsten 300 mio. skattekroner på at fremme unfair og ulige konkurrence på stykgodsmarkedet. Samtidig er PostNords selskabskonstruktion så mudret, at ikke engang statsrevisorerne kan få ordentligt adgang til regnskaberne i et statsejet selskab. Hvad prøver de at skjule?”, siger talsmanden, der kræver, at alt bør lægges frem for offentligheden.

Et brev betaler flere tons godskørsel

Men det er især PostNords anvendelse af det såkaldte incremental cost princip, som får de danske chauffører og private transportfirmaer til at se rødt.

”Det betyder i alt sin enkelthed, at hvis PostNord Logistics kører 38 tons gods fra Skagen til Gedser, men samtidig har et brev med i lasten, så er det brevet, der bærer hele omkostningen. Dermed kan PostNord Logistics bare sende regningen videre til moderselskabet, det statsejede PostNord, som så betaler hele transporten. Så kan PostNord Logistics i princippet klare sig med langt lavere priser på stykgods, da staten reelt set betaler prisen og underskuddet. Det er hamrende unfair i forhold til alle de mange private aktører herhjemme, der konkurrerer på lige vilkår. Og det skal stoppes nu”, siger Jens-Ole Larsen.

Forening skal skabe pres

Jens-Ole Larsen håber, at transportminister Benny Engelbrecht (A) snart begynder at indse, at den statsstøttede og ulige konkurrence bør stoppes.

”Vi håber – men vi tror ikke på det. Ministeren er flere gange blevet gjort opmærksom på problemet. Og i vores optik virker det som om, at han ikke har fået eller afkrævet tilbundsgående svar fra PostNords ledelse. Det er jo blandt andet også noget af det, som ministeren og Trafikstyrelsen bliver kritiseret for af Rigsrevisionen. Vi synes, at der bliver skøjtet lidt let og elegant hen over det hele. Vi vil egentligt også gerne vide, om de oplysninger, som nogle whistleblowers har givet ministeriet om PostNord, er blevet taget alvorligt. Vi bliver simpelthen nødt til at få sandheden frem”, siger Jens-Ole Larsen.

Derfor har han – sammen med andre i transportbranchen – oprettet Stop Unfair Fragt.

”Vi håber, at foreningen kan skabe opmærksomhed og få danskernes og mediernes øjne op for, hvor mange millioner staten poster i et statsejet firma, der skaber ulige konkurrence og i sidste ende tvinger private chauffører og firmaer ud i arbejdsløshed og konkurs. Forhåbentligt kan vi lægge så stort et pres, at transportministeren får lukket ned for PostNords datterselskab PostNord Logitics. Det er den eneste fair løsning – ikke kun for os i branchen – men også for alle os skatteborgere”, siger Jens-Ole Larsen.